Прання речей у машинах-автоматах відбувається за рахунок проникнення миючих речовин у волокна тканини та обертання речей в барабані то в одну, то в іншу сторону. При проходженні всіх етапів швидкість барабана залишається незмінною, але при переході на віджимання його швидкість збільшується в кілька разів (залежить від класу віджиму пралки, обраної програми прання та положення перемикачів додаткових опцій). Якщо машинка не переходить на віджимання і перериває прання, необхідно вимкнути апарат і звернутися в сервісцентр. Фахівці швидко визначать причину та виконають ремонт пралки. Про причини відсутності віджиму, а також про те, що можна зробити в таких випадках самостійно, буде детально розказано в цій публікації.
Чому пральна машина не починає віджимати речі
Щоб не пошкодити пралку автомат, перш ніж почати збільшувати швидкість, контролер керування пранням тестує всі вузли на відсутність поломок і готовність до збільшення обертів барабана (чи не залишилася вода в баку і ін.). Якщо тестування не завершилося успіхом, машина перериває програму прання, а на табло виводиться код помилки (у моделях без дисплея код помилки можна визначити за миготінням або постійним світінням індикаторів на лицьовій панелі. Значення символів на дисплеї та комбінацій світлодіодів на лицьовій панелі машинки описано в посібнику користувача, а більш докладно – на веб-ресурсі виробника або на сайтах сервісних центрів.
Перш ніж звертатися в сервісцентр, потрібно переконатися, що в барабан завантажено нормальну кількість речей (немає перевантаження або недовантаження) і чи нормально збалансовані речі. Також потрібно перевірити, що на лицьовій панелі не відключено віджимання одним з опціональних перемикачів. Якщо ніяких проблем виявити не вдалося, а пральна машина все одно не переходить на етап віджиму, найімовірніше виникла поломка обладнання і необхідно запросити майстра сервісцентру.
Найчастіше винуватцями відсутності віджиму є:
- поломка датчика рівня робочої рідини (пресостату);
- проблеми з приводним ременем чи шківами;
- знос чи руйнування підшипників барабана;
- вихід з ладу керуючого модуля;
- порушення роботи таходатчика.
Розглянемо найчастіші поломки, які перешкоджають переходу машини на віджим більш детально.
Поломка пресостату (датчика рівня води)
Цей датчик контролює кількість води у баку. Якщо він виходить з ладу на управляючий контролер не подається сигнал про спустошення бака і він не подає додаткову напругу на електродвигун, щоб збільшити оберти. Натомість продовжує працювати помпа, перекачуючи замість води повітря. У деяких випадках це може призвести до перегріву та псування зливного насоса.
Не завжди винуватцем проблеми є сам пресостат. Часто в трубці, що з'єднує камеру бака та пресостат, утворюється засмічення, що не дозволяє спрацьовувати пресостату при зміні тиску рідини. Тому, перш ніж купувати новий датчик води, перевірте стан шлангочки пресостату. Іноді достатньо її продути, але в деяких випадках може знадобитися заміна.
Розтягнення паска або деформація одного зі шківів
Головне і єдине завдання пасової передачі - передача обертання від електромотора на барабан. Для цього малий шків електродвигуна через пасову передачу з'єднаний з великим шківом, закріпленим на вісь барабана. Якщо ремінь розтягується або шківи змінюють траєкторію руху, ремінь прослизає. Крім цього барабан починає обертатися нерівномірно (ривками), контролер управління віддає команду про припинення набору швидкості і йде в помилку.
Для заміни достатньо зняти задню стінку машинки, витягти старий ремінь, а на його місце встановити новий. При цьому спочатку потрібно надіти ремінь на шків електродвигуна, потім направити ремінь у пази на великому шківу і, повільно повертаючи, встановити його на посадкове місце. При виборі ременя необхідно придбати новий з аналогічним маркуванням.
Зношування вуглецевих щіток колектора електромотора
Ця поломка не актуальна для нових моделей з інверторним двигуном, оскільки вони виконані за безщітковою технологією. Але в більшості моделей поки що застосовуються колекторні електродвигуни і зношування графітових щіток досить поширена проблема.
Про зношування щіток можна судити по падінню потужності та зниженню оборотів електродвигуна, а також по іскрінню в колекторно-щітковому механізмі. У таких випадках двигун не може розкрутити барабан до швидкості віджиму і працює “як може”. Щоб відновити нормальну роботу пралки, достатньо замінити щітки в електродвигуні. Незважаючи на те, що це не таке вже й складне завдання, краще звернутися до сервісцентру. Адже є ціла низка аспектів, які слід враховувати, як при розбиранні машини, так і при заміні графітових щіток.
Руйнування підшипників барабана
Через деякий час підшипники барабана перестають забезпечувати легке та плавне обертання барабана, що не дозволяє йому розганятися до нормальної швидкості при віджимі. Це може бути викликано як природним зносом, так і зовнішніми причинами (перевантаження та дисбаланс барабана).
Найчастіше через втрату водовідштовхувальних властивостей сальника робоча рідина з барабана проникає всередину підшипників і їх поверхні піддаються корозії. Через деякий час барабан починає шуміти або гуркотіти при обертанні. Також можна спостерігати люфт барабана при його похитуванні руками.
Процедура заміни підшипників барабана вважається однією з найскладніших при ремонті пральних машин. Адже необхідно не тільки повністю розібрати пральну машину, але й витягнути бак, розділити його на дві частини та вилучити барабан, вибивши підшипники з посадкових місць. У моделях з литим баком доводиться розпилювати бак з подальшою його герметизацією. Тому для виконання заміни підшипників необхідно звернутися до сервісного центру.
Вихід з ладу компонентів керуючого модуля
Роботу пралки відповідно до закладених алгоритмів забезпечує електронний модуль (керуючий контролер). Він забезпечує подачу сигналів на включення кожного вузла пральної машинки відповідно до обраної програми. Також він контролює справність всіх основних блоків (система самодіагностики) та виводить аварійні помилки. Причинами поломок електроніки найчастіше стають перепади напруги, попадання вологи на плату коротке замикання в інших вузлах прання, якими управляє модуль.
Несправності керуючого модуля можуть проявлятися по-різному: від відсутності реакції на включення машинки, до відсутності набору швидкості барабаном при переході на віджимання. Враховуючи те, що модуль виконує дуже багато функцій, діагностика і ремонт є складним завданням. Для цього знадобиться не тільки слюсарний інструмент для демонтажу модуля, але й спеціальні вимірювальні прилади та діагностичні пристрої.
Іноді працездатність плати можна відновити замінивши пошкоджені елементи або пропаяти доріжки, що окислилися. Але іноді доводиться міняти весь модуль. Тому якщо є підозра, що вийшов з ладу керуючий контролер, необхідно запросити фахівця сервісцентру.
Поломка таходатчика
Швидкість обертання барабана залежить від швидкості обертання якоря електродвигуна. Для контролю частоти обертання якоря електромотора застосовується таходатчик. Він передає інформацію про швидкість обертання якоря на модуль, що управляє, який контролює реальну швидкість барабана і якщо вона не відповідає тій, яка прописана в алгоритмі, він перериває прання, запобігаючи подальшому руйнуванню машини.
Якщо таходатчик не працює або працює неправильно, він не передає достовірні дані в модуль керування і він не починає збільшувати швидкість електродвигуна при переході на віджим. Щоб відновити роботу машини, достатньо замінити таходатчик.